Τέχνη 武

Μακριά Γροθιά του Αυτοκράτορα Τάι Ζου (太祖长拳 - Τài Ζǔ Cháng Quán)

Η φόρμα η Μακριά Γροθιά του Αυτοκράτορα Τάι Ζου (太祖长拳 - Tài Zǔ Cháng Quán - Τάι Zου Τσανγκ Τσουάν) είναι ευρέως διαδεδομένη στη βόρεια Κίνα και αντικατοπτρίζει πλήρως τα ηρωικά χαρακτηριστικά του βορρά. Η φόρμα είναι τολμηρή, ασυγκράτητη και όμορφη χωρίς να χάνει την ισχυρή ορμή της. Θεωρείται μία από τις έξι πιο διάσημες φόρμες στον κόσμο των κινεζικών πολεμικών τεχνών.

Σύμφωνα με τον μύθο, ο αυτοκράτορας της δυναστείας των Σονγκ (宋 - Sòng, 960 - 1279 μ.Χ.) Τάι Ζου, με το προσωπικό όνομα Τζάο Κουάνγκγιν (赵匡胤 - Zhào Kuāngyìn), βασίστηκε σε αυτό το είδος πυγμαχίας για να κατακτήσει τη δυναστεία των Σονγκ και οι δεξιότητές του στην πυγμαχία πέρασαν στις επόμενες γενιές, ιδρύοντας την πυγμαχία Τάι Ζου, που ονομάζεται η Μακριά Γροθιά του Αυτοκράτορα Τάι Ζου. Το «Νέο Βιβλίο της Στρατιωτικής Αποτελεσματικότητας» (纪效新书 - Jì Xiào Xīn Shū - Τζι Σιάο Σιν Σου) του στρατηγού Τσι Τζιγκουάνγκ (戚继光 - Qī Jìguāng) της δυναστείας των Μινγκ (明 - Míng, 1368 - 1644 μ.Χ.) αναφέρει: «Αρχαία και σύγχρονη πυγμαχία, ο Αυτοκράτορας Τάι Ζου έχει τριάντα δύο στιλ της Μακριάς Γροθιάς»

Η μέθοδος της πυγμαχίας του αυτοκράτορα Τάι Ζου εισήχθη στην περιφέρεια Τσανγκτζόου (沧州 - Cāngzhōu) στα μέσα της περιόδου βασιλείας του αυτοκράτορα Κάνγκσι (康熙 - Kāngxī) κατά τη δυναστεία των Τσινγκ (清 - Qīng, 1644 - 1911 μ.Χ.) στην Κίνα. Σύμφωνα με τo βιβλίo «Πυγμαχία Σαολίν» (少林拳譜 - Shàolín Quán Pǔ - Σαολίν Τσουάν Που), ο περιπλανώμενος μοναχός Γιγιουίν (一云 - Yīyún) αρρώστησε και τον παρέλαβε ο μοναχός Σονγκ Γκονγκ (宋公 - Sòng Gōng) όπου του πρόσφερε ιατρική φροντίδα. Αφού ο μοναχός ανάρρωσε, για να ανταποδώσει την καλοσύνη του μοναχού, δέχτηκε τον δεύτερο γιο του με το όνομα Σονγκ Πχιν (宋平 - Sòng Píng) ως μαθητή του και έτσι του δίδαξε την φόρμα η Μακριά Γροθιά του Αυτοκράτορα Τάι Ζου για έξι χρόνια. Ο Σονγκ Πχιν, όταν ο δάσκαλος αποσύρθηκε, του έδωσε το όνομα Σουέν Γιουάν (顺元 - Shùn Yuán) ως μοναχός, και οι επόμενες γενιές τον σεβάστηκαν ως τον πρώτο πρόγονο της φόρμας η Μακριά Γροθιά του Αυτοκράτορα Τάι Ζου στην περιφέρεια Τσανγκτζόου της Κίνας. Ο Σονγκ Πινγκ άφησε πίσω του τον γιο του Σονγκ Γι Τούα (宋义德 - Sòng Yì Dé), ο οποίος εξασκούσε την πεζογραφία την ημέρα και τις πολεμικές τέχνες τη νύχτα. Φημολογείται ότι αυτή η φόρμα ήταν ευρέως διαδεδομένη ανάμεσα στην οικογένεια Γιανγκ (杨 - Yáng) στην κομητεία Τσιπχίν (茌平 - Chípíng) της επαρχίας Σαντόνγκ (山东 - Shāndōng) στην Κίνα.

Στο τέλος της δυναστείας των Τσινγκ και στην αρχή της Δημοκρατίας της Κίνας, η φόρμα η Μακριά Γροθιά του Αυτοκράτορα Τάι Ζου εξαπλώθηκε πιο γρήγορα. Η συγκεκριμένη φόρμα έχει περάσει σε εννέα γενιές.

Η φόρμα η Μακριά Γροθιά του Αυτοκράτορα Τάι Ζου έχει ένα μοναδικό στiλ. Χαρακτηρίζεται από αυστηρές ρουτίνες, ευέλικτες κινήσεις στα πόδια, ισορροπία ακαμψίας και απαλότητας, συνδυασμό εικονικού και πραγματικού στοιχείου στη μάχη και έντονη εκρηκτικότητα. Αυτή η μέθοδος δίνει κυρίως προσοχή στην πραγματική μάχη, στην επίθεση και την άμυνα, όπου τα χτυπήματα είναι σαν τον άνεμο με το μπροστινό χέρι να οδηγεί στην εκτέλεση της φόρμας και το πίσω χέρι να ακολουθεί με σκοπό και τα δύο χέρια να εναλλάσσονται για να πετύχουν ένα καταστρεπτικό χτύπημα. Οι κύριες τεχνικές είναι το κόψιμο, το μπλοκάρισμα, το τύλιγμα, το «σκούπισμα», η αναπήδηση, το τράβηγμα, το αγκίστρωμα, κ.ά.

Αλληλουχία κινήσεων:

1. Θέση ετοιμότητας.
2. Αρχική θέση.
3. Κόψιμο με την παλάμη σε στάση Τ.
4. Επιστρέφοντας την παλάμη με μπροστινή προβολή.
5. Χτυπώντας με τη γροθιά σε στάση Τ.
6. Δεξί πέταγμα χελιδονιού με μπροστινή προβολή.
7. Πέταγμα χελιδονιού με τους αγκώνες σε στάση αλόγου.
8. Τα δύο χέρια αρπάζουν την μέση χαμηλά.
9. Χτύπημα με τις γροθιές προς τα πάνω σε στάση αλόγου.
10. Χτύπημα με τα δύο χέρια πατώντας δυνατά το πόδι.
11. Χτύπημα προς τα πάνω με μπροστινή προβολή.
12. Χτύπημα με το πόδι ενώ πηδάς προς τα πάνω.
13. Χτύπημα στα αυτιά με τις γροθιές.
14. Συγκράτηση στο χείλος του γκρεμού.
15. Ευθυγράμμιση των χεριών με μπροστινή προβολή.
16. Κόψιμο με την παλάμη με μπροστινή προβολή.
17. Παλάμες Τάι Τσι.
18. Κόψιμο με τις παλάμες σε κενή στάση.
19. Πιέζοντας τις παλάμες με μπροστινή προβολή.
20. Στάση στο ένα πόδι όπως ο πετεινός.
21. Ξεκουράζοντας το κεφάλι στο μαξιλάρι.
22. Συγκράτηση στο χείλος του γκρεμού.
23. Ευθυγράμμιση των χεριών με μπροστινή προβολή.
24. Το ουράνιο αγόρι προσφέρει ένα ροδάκινο.
25. Ορμώντας με τις γροθιές 3 φορές ενώ σηκώνεις το γόνατο.
26. Δείχνοντας την παλάμη σε κενή στάση.
27. Χτύπημα με τη γροθιά σε μπροστινή προβολή.
28. Χτύπημα με το πόδι και άλμα.
29. Χτύπημα με τη γροθιά μπροστά χαμηλά ενώ χτυπάς το πόδι.
30. Επαναφορά της παλάμης με μπροστινή προβολή.
31. Enpi με τον αγκώνα σε χαμηλή στάση φτερού.
32. Χτύπημα με το χέρι προς τα πάνω σε μπροστινή στάση.
33. Χτύπημα με τον αγκώνα σε στάση Τ.
34. Κρύβοντας τη γροθιά πίσω από την παλάμη.
35. Σχηματίζοντας το άροτρο με τα χέρια σε στάση Τ.
36. Το ουράνιο αγόρι προσφέρει ένα ροδάκινο.
37. «Κόψιμο» με την παλάμη σε κενή στάση.
38. Πιέζοντας τις παλάμες με μπροστινή προβολή.
39. Αριστερό περιστροφικό λάκτισμα.
40. Πιέζοντας τις παλάμες με μπροστινή προβολή.
41. Συγκράτηση στο χείλος του γκρεμού.
42. Κλείσιμο.

 

«Το σώμα του φυλακισμένου είναι σαν τη γάτα, το σώμα που τρέμει είναι σαν την τίγρη, το περπάτημα είναι σαν του περιπλανώμενου δράκου και η κίνηση είναι σαν αστραπή. Πριν την επίθεση να κρίνετε την κατάσταση και να παρατηρήσετε προσεκτικά».

Παραπάνω άρθρα σχετικά με Άοπλες Φόρμες